To nie jest zwykły motocykl

Maszyna żużlowa jest wyjątkową konstrukcją. Od tradycyjnego motocykla odróżnia ją wiele parametrów – między innymi brak skrzyni biegów czy hamulców. Główną różnicę możemy jednak dostrzec w konstrukcji. Motocykle żużlowe są pod tym względem przystosowane do jazdy jedynie w lewo, umożliwiając jednocześnie pokonywanie łuków poprzez tak zwany ślizg kontrolowany.

Budowa silnika żużlowego i producenci

Wśród firm, które zajmują się profesjonalną produkcją silników do maszyn żużlowych, próżno będzie doszukiwać się większej różnorodności. Na świecie bowiem funkcjonują dwie wiodące marki, produkujące silniki żużlowe – są to GM (Giuseppe Marzotto), wywodzący się z Włoch, a także Jawa, mieszcząca się na terenie Czech.

Silniki żużlowe są przystosowane do pokonywania krótkich dystansów w jak najkrótszym czasie. Wyposażone są zaledwie w jeden cylinder, gaźnik i świecę zapłonową. Jeśli chodzi o ilość zaworów – w żadnych przypadku silnik maszyny żużlowej nie będzie zawierał więcej, niż czterech.

Jedna z głównych różnic, odróżniających maszyny żużlowe od zwykłych motocykli to również rodzaj paliwa. Silniki żużlowe są bowiem napędzane czystym metanolem – czyli inaczej spirytusem metylowym. Z kolei spalanie może wielu osobom wydać się wręcz drastyczne, ponieważ na dystansie 100 kilometrów, silnik żużlowy jest w stanie zużyć nawet 100 litrów paliwa. Sam bak posiada pojemność około sześciu litrów – bazując tylko i wyłącznie na tej informacji, możemy jednoznacznie stwierdzić, iż motocykle żużlowe są raczej maszynami krótkobieżnymi.

Głównym zadaniem motocykla żużlowego jest jak najszybsze pokonanie krótkiego dystansu. Dlatego właśnie kolejną cechą charakterystyczną tych maszyn jest bardzo mały ciężar – wynoszący co najmniej 77 kilogramów. Ograniczanie wagi maszyny objawia się między innymi poprzez zmniejszanie ilości elementów silnika. Dzięki tej specyficznej konstrukcji, motocykl żużlowy jest w stanie osiągnąć prędkość 100 km/h w przeciągu zaledwie trzech sekund.

Silnik bazowy, a po tuningu

Typowy silnik żużlowy, zaraz po wyjściu z fabryki, posiada pojemność około 500cm3, stopniem sprężenia od 13,5 do 16:1 i maksymalnymi obrotami na poziomie 11 000 na minutę. Przekłada się to na moc około 70 KM, czyli od 48 do 51 kW. Cena tego typu silnika może wynieść około 12 000 złotych. Jednak każda jednostka napędowa do profesjonalnej maszyny żużlowej, przed rozpoczęciem eksploatacji poddawana jest tuningowi.

Tuning polega na zastępowaniu niektórych części składowych silnika, w celu poprawienia osiągów – głównie chodzi o zwiększenie mocy i maksymalnej liczby obrotów. Tuner dobiera je indywidualnie względem kierowcy w taki sposób, aby umożliwić mu jak najbardziej efektywną jazdę.

Autor: Maciej Górecki/magazynzuzel.pl

Redakcja Autor

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *